Nabídnutý požadavek
Sedmnáctého března 2015 zčistajasna vtrhlo do veřejných médií efektní prohlášení akciové společnosti Metrostav, že nabízí převzít odpovědnost za dokončení souboru tunelových staveb městského okruhu s personifikujícím názvem „Blanka“.
Nevzpomínám si, že by některý nedotknutelný stavební žralok jako Metrostav někdy něco dělal jen z dobré vůle, tak se ptám, proč najednou takový obrat? Vzápětí přišlo město Praha s rozhodnutím žalovat za zdržení zhotovitele technologické části tunelu Dodavatelsko inženýrský závod ČKD.
Ale zamysleme se …, a popořádku :
Metrostavařská velkorysost
Metrostav má pro své gesto zřejmé logické důvody, neb jako „povýšený zhotovitel“ :
1. Úpravou dodavatelského systému zastře svým filtrem informací profesní selhání, vady a nedodělky (dosud jich bylo jistě přes tisíc), čímž „uklidní“ rozhořčené šťouraly - laiky.
2. Odvrátí rozhodčí soudní řízení, při němž by mohla na veřejnost vyplout pravda nepříjemná i ostatním účastníkům výstavby.
3. Vykreslí se v očích zákazníka a veřejnosti jako jediná schopná a dostatečně odborná firma v roli nezištného zachránce.
4. Zlepší si svou beztak výhradní pozici pro hladké získávání příštích obrovských zakázek od městského investora, (metro D, apod.) podle svého přání.
5. Pomůže si tím k dalšímu nepřetržitému rovnoměrnému vytěžováni svých kapacit a optimalizaci zisků.
6. Zbaví trochy starostí město, jež pak bude mít důvod přivřít i druhé oko při posuzování kvality včetně nebezpečné ražby metra s nadvýlomy a propady nadloží.
7. Požádá tiše ale důrazně o mnoho dalších peněz nebo výhod za "velkorysé převzetí odpovědnosti".
8. Napře z vyšší pozice tlak na své dosavadní partnery ve výstavbě, čímž je donutí k ústupkům, čímž získá další prospěch.
9. Bude slavný a jeho představitelé s ním.
10. Získá veřejnou zakázku za miliardu Kč bez výběrového řízení. Cena je jistá, že ji nebude platit Metrostav, ale Praha, po neúspěšném pokusu přehodit placení na ČKD DIZ nebo pojišťovnu, také.
Bláto, nebo louže
Prezident Metrostavu dobře ví, a dokonce nepokrytě říká, že na pražském Magistrátu není jediný odborník, s kým by jednání nebylo ztrátou času. „Nabídka“ Metrostavu je tedy určena a vědomě předávána k posouzení a rozhodnutí někomu, kdo nabídku nedokáže správně posoudit.
To je hodné pozoru, a pro vedení Prahy dvojnásob nepříjemné.
Pokud město návrh nepřijme, může to Metrostav komentovat v tom smyslu, že jeho vstřícný návrh nepochopili hlupáci na Magistrátu. Pokud město návrh přijme, za hlupáky je bude mít poučená veřejnost.
Slepá ulička jako východ z nouze
Do kouta zahnané a bezradné, laiky řízené Hlavní město Praha muselo rychle dělat, že něco dělá. Rozhodlo se žalovat zhotovitele technologické části. Několik řídicích zaměstnanců města tím získá další čas a milion Pražanů ten další čas ztratí a prodlení i soud zaplatí. Výsledek arbitráže je dle mého velmi nejistý. Neslyšel jsem o jasném zavinění zhotovitele technologie ČKD-DIZ, které by spadalo do rámce jeho zákonných povinností.
Pochybuji, že by arbitráž s ČKD-DIZ doporučil a rád pomáhal Praze její mandatář a správce stavby Inženýring dopravních staveb a.s., který stejně jako dodavatelé na komplexu Blanka podniká za účelem zisku. Sama Praha ho nedávno zažalovala u arbitrážního soudu.
Je hodně ve hře, ale v čí?
Proč to očividně schválné prodlužování výstavby na násobek původní lhůty? Čí je to zájem?
Motivace ve smyslu „dojné krávy“ je ta hlavní?
Kdo vyrobil či dodal nejhorší zmetky, kdo způsobil nejvíc vad a nedodělků?
Jaké vady a průšvihy se projeví po zprovoznění tunelu?
Za jak dlouho bude nutné omezit provoz a tunel opravovat?
Čeká někdo štědrou změnu územního plánu?
Kdo z debilů je debil ten největší?
To jsou výživné otázky pro investigativní novináře.
Podle toho, jak rychle a s jakým předstihem zázrační zbohatlíci či prominentní politici skupovali nemovitosti na holešovickém konci i v trase tehdy očekávané vítězky - varianty „Hana“, soudím, že podobní spekulanti totéž už dávno zmákli také poblíž křižovatek na bubenečské trase Blanka.
Pokud ještě nestihli všechno, jděme po stopě za nimi, a hodně se vyjasní.
19.3.2015 Jiří Domlátil, KAN