Ing. Dan Ťok - ministr dopravy
Ministerstvo dopravy
nábřeží Ludvíka Svobody 1222/12
110 15 Praha 1 Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.; Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.
Vážený pane ministře,
Obracím se na Vás ve věci bezpečnostního rizika v případě tunelu na trati č. 170 v úseku mezi Plzní a Ejpovicemi (Ejpovický tunel pod vrcholem Chlum - km trati 170 cca 95 -100).
Tragická událost koncem minulého roku, kdy 29.12.2018 došlo k usmrcení osoby pohybující se uvnitř tunelu nutí k tomu, abych Vám položil, coby občan, následující otázky:
- Jak je možné, že se dovnitř tunelu mohla dostat osoba, která se naprosto nekontrolovatelně přemístit několik stovek metrů dovnitř tunelu, a to po drážním tělesu?
- Jedná se snad o selhání lidského činitele – např. obsluhy trati v ŽST Rokycany, která nezaznamenala pohyb osoby na kamerách CCTV nebo čidly EZS ani před vjezdem, ani uvnitř tunelu?
- Je to snad konkrétní doklad toho, že zde existuje opravdu velké bezpečnostní riziko (na které upozorňuje i BIS od r. 2013), pakliže české firmy, v tomto případě AŽD Praha, ČD Telematika, či SŽDC využívají dodávek prvků CCTV, EPS a EZS od společnosti Huawei, resp. ČD používají spojení poskytované 02 Czech republic?
- Je kapitálové propojení subjektů jako ČD Telematika a CETINu, provozovatele mobilního spojení O2 Czech Republik a silné vazby na rizikové technologie pouhou náhodou; je kritériem výběru poskytovatele služeb jen cena?
- Proč v době, kdy je nutné počítat se zvýšeným bezpečnostním rizikem, kdy jsou a ještě budou navíc tunely ještě ve zkušebním provozu, SŽDC velmi rychle začala s demontáží kolejového svršku v původním úseku trati č. 170 (z Plzně Doubravky směrem do Bukovce a Chrástu u Plzně)?
- Proč původní trať, alespoň jedna její kolej (pakliže už nezvykle rychle započala demontáž kolejového svršku) není ponechána jako záložní? A to právě pro případ mimořádných událostí v tunelech a pro odklon vlaků a zachování nepřerušeného provozu v případě neprůjezdnosti tunelů?
- Ponechání jedné koleje (ev. i a trolejového vedení) v původním úseku trati 170 považují mnozí jako racionální, zejména v době zvýšených bezpečnostních rizik země (hybridní válka), navíc za logické i za situace, kdy vybudování jakési cyklostezky (rozsahem spíš cyklo-dálnice) se jeví jako nejisté a neefektivní?
- Přijde nelogické, že by Drážní úřad povolili provoz v tunelech bez funkčního zabezpečení, pak se tedy nabízí jako příčina selhání lidského činitele, byť dnes nelze vyloučit ani snad pokud o kybernetický útok hackerem ze zahraničí. Nepodléhá železniční tunel, který nemá žádnou objezdovou trasu, náhodou i režimu kritické infrastruktury státu?
Věřím, vážený pane ministře, že z pohledu MD dojde jednak k vyšetření tragické mimořádné události v tunelu na trati 170. To, že zabezpečení není nefunkční vyvrátila další událost 3.ledna t.r. – přerušení provozu bez zjištění důvodu spuštění signalizace vniknutí do vnitřku tubusů/, budou objektivně posouzena bezpečnostní rizika technologií sloužících pro zabezpečení provozu a přenos dat v železniční dopravě (na tratích SŽDC). S ohledem na celkovou politickou situaci, kdy jsme v hybridní válce, tak i ta varianta, že bude ještě posouzena možnost zachování záložní tratě č. 170 v původní verzi, pro případ mimořádných událostí a neprůjezdnosti tunelů pod Chlumem.
Zatím byl zbytečně zmařen jeden mladý lidský život, chce snad MD jako takové, resp. pal i subjekty jako AŽD, SŽDC, ČD Telematika, Cetin, O2 Czech republic, aby jich bylo více?
Není ještě čas zohlednit rostoucí rizika kybernetických útoků (nebezpečí přerušení provozu v obou tunelech současně) a pozastavit demontáž původní trati (úsek Plzeň-Doubravka - Chrást u Plzně)?
P.S.
Omlouvám se, že se obracím přímo na Vás, jakožto ministra a poslance PS PČR za vládní koalici, ale v dané záležitosti asi nemá smysl kontaktovat jednotlivé zúčastněné subjekty, byť tady jde jednak o bezpečnostní riziko státu, podivné finanční toky státních peněz, událost možná ovlivněnou subjekty s účastí státu. Ptám se jako občan z Plzně, občas cestující i východním směrem i jako člověk zajímající se o problematiku dopravy.
Situace ohledně mimořádné události je natolik specifická (de jure neexistující = v katastru nemovitostí číslem parcely nespecifikovatelné místo neštěstí určující vlastníka), že de jure se nelze obracet ani jinam, než na ministerstvo, v jehož gesci je i železniční doprava.
Je logické, že po dobu šetření SKPV PČR nelze poskytovat žádné další informace, jde o to, aby podobná situace již nemohla nikdy a nikde nastat, resp. pokud se určí viník, aby byly vyvozeny důsledky z tohoto selhání techniky nebo člověka.
M.Tausch